24.Toegift - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Petra Heijden - WaarBenJij.nu 24.Toegift - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Petra Heijden - WaarBenJij.nu

24.Toegift

Door: Petra van der Heijden

Blijf op de hoogte en volg Petra

30 Juni 2014 | Ghana, Tamale

Op Judah Mahama was ik ook de stagebegeleider van een studente Pedagogiek. Een van haar professionaliseringstaken was een gesprek op uitvoeringsniveau met een van de meisjes.Ik heb haar er een dikke 8 voor gegeven.Onderstaand kun je het gesprek lezen.

Graag wil ik iedereen die mijn reisverhalen heeft meegelezen heel hartelijk bedanken voor de belangstelling,de lieve reacties op deze site, op mail en facebook en voor de giften voor de familie,de library en Judah Mahama.
En natuurlijk Frankje die al mijn verhalen zo goed voor me heeft opgeschreven om aan jullie te laten lezen.
Wil je ook nog eens zoiets doen kijk dan op www.vrijwilligwereldwijd.nl

Heel veel liefs allemaal en tot een volgende keer!

Petra

Dit hoofdstuk bevat een feitelijke weergave van het gesprek. Het gesprek heeft plaastgevonden in het Engels, maar Aksosh, het meisje waarmee het gesprek is gevoerd, spreekt erg goed Engels. Het gesprek heeft plaastgevonden op 6 juni 2014, op het Judah Mahama vocational centre te Tamale. Het gesprek heeft ongeveer 20 minuten in beslag genomen.

“Thank you for having this conversation with me. I am going to ask you some questions about your life and about your time here, so I can get to know you better.”
“Okay”
“Can you start by telling me something about yourself?”
“I am Akoshua, I am from bunkpulu. I lived in Accra with my uncle and went to school there when I was 7. Then my uncle died and I came back to Bunkpulu, I didn’t want to go back because I don’t like to live with somebody.”
“What did you do when you came back?”
“I went to do farming with my father.”
“Can you tell me how you came to this place?”
A friend of the family came to our house. He told us some work is here, if you didn’t go to school or you want to stop schooling you can come here for two years. If you finish you take your tailor and go back. That’s why I have come here, I wanted to learn some work.
And you did the farming for two or three years?
Two years.
Why didn’t you go to school when you came back to your hometown, you couldn’t go to school in your hometown?
I go to school in my hometown till class two. In my hometown until I was 8 years. Then I went to Accra, until I was in form 1. Then my uncle died and we go to our hometown, so I won’t go back to school again.
You didn’t want to go back to school, or only Accra?
Only to Accra, and I say that I want to go to school in my hometown again, but my father said I could not go again.
Why did your father say that
Because I was saying I won’t go to Accra again, then my father said I don’t go to school again.
So your father wanted you to go back to Accra?
Yes
But your uncle died, with who would you be living there?
The wife is there and the children, they are there. He say that I should go back. And I say no I won’t go back again.
Because you don’t like to live with somebody.
And how do you find it here?
We were there, some man come and tell us that those that are not go to school, some work is in tamale so if you are not going to school you can come here. Me I was not going to school, so he said I should come here, that’s how I come here
Do you like it here?
Yes
What do you like about the place?
The way that I am learning
You like the sowing?
Yes
What about the other girls, you like them?
Yes
What do you not like about the place?
Which place?
This place
I like everything
You like everything
Yes
How much time is there left for you here?
11 months now left, I am 7 months here.
So you were telling me, that when you are 7, you went to Accra and you went to live with your uncle and you went to school there. Then when you were 15 your uncle died and you went back to you hometown. You did farming for a few years and then you came here.
Yes
Did you do work in Accra?
The time I was there, my uncle wife is doing some things. They use groundnuts and sugar to make it. If I go to school, my uncle had a taxi driver for me and my uncle children, two children. If in the morning we will bath and do our things. The school is far, the driver will come and take us to school. Than if we close the driver will come and take us again. If I go home, 1, 2 or 3.30, I will take the thing and go to the market and sell. In the evening 5.30 I will come back and cook.
You also did the cooking in the house?
Yes
Did you do a lot of work in the house?
If I come Friday I will do things. I come and wash things from my uncle, my uncle wife and the children on Saturday. Sunday we will go to church and come back, I will clean all and clean the house. That’s my work Saturday and Sunday.
So they were giving y school and food, and you are taking care of the house?
Yes. If we go to school she will give us 1 cedi. We will take it and eat. For eating in the school. We will get that and eat. The driver will come and take us and give everybody 1 cedi. If you eat , you eat. If you won’t eat you will keep the money, if you see a nice dress you buy it from the money
Did you eat every
day? No
You dind’t eat?
No not every day that I eat. Some day I won’t eat
For the whole day?
If I eat in the morning, and they give me the money to go to school I won’t eat. Than I will keep the money and eat in the afternoon time in the house. If I see something nice slippers or dress I will buy.
So you kept the money to buy slippers and dress?
Yes
And what is it like to work on the market?
You say?
Did you like working on the market or you didn’t like it?
Hmmm. I like it, because if I sell someday she will give me some money. Akosh take it, If you see some things you like, you buy. That’s why I liked working in the market.
What market did you go?
There is big market and small market, I could go everywhere. Because I was in Tama Ashami you know there?
No
The market is big, you no see where you can pass. Plenty people, many many people.
And you started selling the things when you were 7 and you were moving there?
Yes
When you were small small.
Yes
What about your uncles children? The one is very small. If I am leaving to another I will take the baby. Then de baby become like this and born another baby. I will take the other baby . The baby grown up before I go my hometown.
So there are two small children. They didn’t work in the market?
Yes
When you were in Accra, you didn’t see your parents in a long time..
Yes
What about your brothers and sisters?
My brother, if you come to walle walle, he is in school there.
Senior brother?
Yes, that my brother is first born, me second born. We all was going to school, then I leave school. He is our hometown. Now he go to SS,.
And do you also have sisters?
Yes, I have sisters, junior sisters.
Junior sisters, how much?
One is in form 1, and going to 2.
It’s one sister?
No there are 3. Two with my mother and one with my father sister. She is in bungkbupu she will live in my father sister house close to school, if Friday she come back home and Monday she go to school again.
But you are the only one that they send to Accra, why is that?
It’s me I said that I like it. Because I was going to school, my father brother and the wife come. The wife came and ask if I want to go to Accra. I said I will ask my mother if I could go. Then I ask my mother, my mother say no I am small so I won’t go. Than I started crying. Than my mother said you don’t cry you will go. Then the time my father brother wife is going I tell her I go and we went.
But when you came to Accra you didn’t like it that much
Yes
Did you parents came to visit you in Accra?
No…
Did you go back to visit your parents?
Yes I’d go once and than also when my uncle died and I said I didn’t want to go back.
And the second time was the time you didn’t go back again.
Yes
And about the school, what do you think about it?
It’s good.
You like going to school?
Yes.
Why is that? I want to learn something for you.
That’s good to hear. It’s nice that you told me about your life. You told me about yourself going to Accra, your life there and that you didn’t really like it. You told me you were doing work in the house and work on the market and you went to school there. Then when your uncle died you came back to your hometown and started to do farming because your father said you could only go to school if you’d go to Accra again. But you didn’t want to go to Accra again because you don’t like to live with someone. You wanted to learn more, so when the man came to your house and told you about this place, you came here. You told me you like this place, because you can learn. Is that right?
Yes.
And how did you like talking about your life like this?

You know what I mean?
Yes.
It makes you nervous? I see you doing like this. (looking down and away)
(Laughing…)
But it was okay for you?
Yes.
Okay thank you, we can finish now.

Wil je helpen me te helpen?Dat kan nog steeds!
P.J.M. van der Heijden
Rek nr.: NL58 RABO 0178 9408 28
Onder vermelding van: GHANA en je mailadres

Petra heeft 3 volwassen kinderen 3 honden en 1 Frank, en werkt op Kinderdagverblijf “Klein Duimpje” ergens in Limburg.
Soms overkomen haar dingen waar ze niet direct een oplossing voor heeft.
Haar wekelijkse column kunt u vanaf nu lezen.
Met Petra praten over een soortgelijk onderwerp?
Dat kan! Mail naar peetpiet@hotmail.com

Wegens privacy overwegingen zijn de namen in deze column gefingeerd, ook die van Petra.

  • 01 Juli 2014 - 07:59

    Carina:

    Hi Petra,
    Leuk om nog even zo'n toegift te lezen met het verslag!! Geeft iets meer inzicht in het leven van zo'n/een meisje. Komen er nog ergens meer foto's?

    Stay safe.. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Petra gaat naar Ghana

Column, december 2013
1. Bucketlist

Het vage idee
“Nou, dan doe je dat toch, mam!” stimuleerde Eva mijn vage idee, om datgene te doen wat ik ooit nog eens zou willen doen. Ze komt regelmatig een weekendje bij haar mamsje en bij haar Rampje, voornamelijk om te delen, te kwekken, uit te rusten en met de hondjes te knuffelen.” Dat kan niet meer!”verstandigde ik. ”Ik ben te oud!, Anne is jong, zo’n ervaring neem je mee voor de rest van je leven.(Anne is het kleine vriendinnetje van Seppe en zit ergens in Cambodja) En het kost te veel geld!”. ”Wel leuk!” probeerde ze nog. Op Sinterklaasmiddag vertelde ik dat het vage idee niet helemaal meer zo vaag was. “Whaaaaaaaaaaaaaat!”onthutste ze. ” Jij zei ook, dat je nog een keer met onze hele familie een week naar Turkije wilde!!!.All-in!!!! !.”Dat bedoelde ik eigenlijk!!!!!!!”.
Het vage idee vormde zich aan tafel. ”Wat vindt jij ervan, Frank” diplomatiekte Seppe. Frank gooide de brainstorming tussen de fonduesausjes: “ Nou, Peetje kennende, heeft ze het al besloten, het geld maakt me niet uit, ik maak me alleen zorgen!”

Notulen familiesessie
7 december 2013. Tijd 21.15-10.00 uur.
Aanwezig:
Frank, zich voordoend als zeer wijze, alleswetende man.
Seppe, nog net op tijd aanwezig i.v.m. zeer belangrijke zaken op zaterdag(!) op zijn advocatenkantoortje, zonder Anne uit Cambodja.
Jarige Sidney met een redelijk goed te doene kater van zijn Yolo feest met een debuterende Myrdhin.
Een wat stille Eva met een, zich steeds meer bij deze aparte familie wennende, Rowin.

Agenda punt:
Petra wil naar Ghana……..
Inleiding door Petra: ”Al lang, contract na 3 jaar niet verlengd, na 3 maanden weer opnieuw aangenomen, baby’tjes, weeshuis, nu of nooit meer, tegen jullie ook altijd geroepen, €3500, - veel geld maar heb ik nog van het verkochte huis, Rampje gaat vast dood van verdriet, Bucketlist”.

Discussieronde:
Helemaal alleen, ze doet rare dingen, als iemand zegt dat je daar niet ’s avonds buiten mag, dan doet ze het juist wel,8 sloten, Rampje gaat vast dood, in Frankrijk kan ze ook vrijwilligerswerk doen, dat geld moet ze gewoon aan zichzelf besteden, enge ziektes en wat als ze medicijnen nodig heeft, mag ze dan haar bronchituspufjes meenemen, je kunt daar niets veranderen en dat wil ze juist wel, ze moet zich aanpassen en dat wil ze niet,3 maanden ons zorgen maken.

Besluit:
“Als jij dat graag wil, dan moet je dat doen, mam. Als je straks op je sterfbed ligt heb je misschien spijt. Leef je leven alsof je nog 2 jaar hebt. Beloof wel dat je geen rare dingen doet waardoor je in de problemen komt”.
Ikgana Ghana!

Van: petra van der Heijden [mailto:peetpiet@hotmail.com]
Verzonden: vrijdag 20 december 2013 13:42
Onderwerp: Ik gana Ghana!!!
Subject: Re: concept Ghana

@Peetje, Jij een dikke knuffel van mij. Anneke
WAT EEN ONDERNEMING!!!!!!
Wat goed van jou om dit nu nog te doen. Hoe kwam je op het idee? Gaat Frank mee???hahaha!
We moeten gauw bijpraten en neem alle info mee. Maar wat blijf je lang weg…..snik snik!
Maar wat zal het een geweldige ervaring zijn, En al ken je de taal niet…. Jij bent: internationaal en je voelt meteen hoe of het er voorstaat bij iemand. GOED HOOR!

@Hallo Petra, Liefs, Ans:
Nee!!!!!!!!!! Ik kan het weer niet openen en barst van nieuwsgierigheid! Ik heb al diverse sites bezocht.
“Mijn vader en mijn moeder zouden dat nooit goedvinden!”.
@Lieve Peet, Veel liefs, Sylvia:
Kunnen jullie 19 januari voor een etentje bij ons? Mag je me alles vertellen over Ghana.

@Ha Peetje, CARPE DIEM XXXX Willemien:
Wat ontving ik toch weer een echte leuke Petra mail...
Bucket lijst.. Feit is dat je me aan het denken hebt gezet.

@liefs van mij xxxxxxxxxxxxxxxx Yvonne:
WOW.....ik ben er even stil van Peet.
Dat is een behoorlijke stap, maar super joh echt helemaal geweldig.

”Dat vind ik leuk dat jij dat doet, je mag je BH bandje niet laten zien daar”. Karim
”Dat wil ik ook! Dan doe je goede dingen” Leila
”Moet ik dan 3 maanden alleen gaan paardrijden?” Angelique

Anne uit Thailand:
Ja leuk petra dat je ook vrijwilligerswerk gaat doen!! Als je anouschka toevoegt op facebook(meisje met foto met lief negerkindje) en dan kan ze je tips geven. Je kan evt ook op haar project terecht dus moet je maar even met dr kletsen. Er zijn namelijk ook veel corrupte ngo’s in ghana die heel veel geld vragen van iemand die ze komt helpen en dan niks aan de kiddies geven.

Els van Jack:
Hoi petra. Vanavond op sbs 6om half 12 een verslag van een weeshuis in Ghana. Misschien wel interessant voor jou.

> To: petravanderheijden@hotmail.nl


@Hoi, Peet. Verstuurd vanaf mijn iPad X Mechel: •(sponsoractie)Leuk, maar te vrijblijvend, denken Huub en ik. Proberen vanavond iets anders te verzinnen, je hoort het nog. “Doen!”.


@Lieve (lekkere) schoonzus, Met vriendelijke groet, Huub:
(sponsoractie)Toch maar even wat begeleidende tekst.
Vind je het niks, dan is het ook goed. Maar ik heb het vanuit een ander perspectief bekeken.
“Neem een vliegticket met een open terugreis voor als je heimwee krijgt”.

@Hartelijke groet, Margot(Speelplezier):
Ga je echt naar Ghana? (0-4 jaar)Aha interessant!!!

Ikgana Ghana!

Ja, ik ga de geweldige uitdaging aan.
Van 6 april t/m 21 juni zit ik in Tamale , in Ghana.
www.vrijwilligwereldwijd.nl
Vrijwilligerswerk in een weeshuis dat gerund wordt door de regering. Er zijn voornamelijk baby’s en een paar kinderen onder de zes jaar. Ik logeer bij een gastgezin in een traditioneel dorpje, zonder elektriciteit en erg primitief.
Het zal beslist niet gemakkelijk zijn .Ik realiseer me zeker, dat ik weinig kan veranderen aan het leven van de mensen en kinderen daar. Wat ik wel kan doen is er 77 dagen voor ze te zijn, meeleven en meehelpen en de kinderen die aandacht geven waar elk kind recht op heeft.

En ,ja.! Ik heb een weblog waar ik vanaf nu mijn ervaringen met jullie wil delen.
Je krijgt dus regelmatig mail van me! Je kunt je ook ergens afmelden als je wilt.

petravanderheijden.waarbenjij.nu

Petra heeft 3 volwassen kinderen,3 honden en 1 Frank, en werkt op Kinderdagverblijf “Klein Duimpje” ergens in Limburg.
Soms overkomen haar dingen waar ze niet direct een oplossing voor heeft.
Haar wekelijkse column kunt u vanaf nu lezen.
Met Petra praten over een soortgelijk onderwerp?
Dat kan! Mail naar peetpiet@hotmail.com

Wegens privacy overwegingen zijn de namen in deze column gefingeerd, ook die van Petra.

Recente Reisverslagen:

31 December 2014

Route 2015

24 September 2014

25.Lammetje!

30 Juni 2014

24.Toegift

26 Juni 2014

23. Accra, de laatste dagen....

19 Juni 2014

22.Machteloos en afscheid nemen.......
Petra

Lieve allemaal, Ja, ik ganaGhana!. Waar ligt dat ook al weer?. Het stond op mijn Bucketlist en het is nu, of niet meer. Ik ga 77 dagen vrijwilligerswerk doen in een weeshuis in Tamale, via www.vrijwilligwereldwijd.nl. Ook ga ik meisjes, tussen de 12 en 21 jaar, Engelse- en rekenles geven. Vlakbij Tamale, verblijf ik bij een gastgezin in een traditioneel dorpje. Ik ga de uitdaging aan......., ga je met me mee?. Liefs, Petra Wil je me helpen hen te helpen? Graag, elk bedrag is welkom!!! T.n.v.: P.J.M. van der Heijden Rek nr.: NL58 RABO 0178 9408 28 Onder vermelding van: GHANA en uw mailadres (Zie voor informatie deel 3 Geachte dames en heren)

Actief sinds 25 Dec. 2013
Verslag gelezen: 1143
Totaal aantal bezoekers 24181

Voorgaande reizen:

05 April 2014 - 22 Juni 2014

Petra gaat naar Ghana

Landen bezocht: