9. FOOOOOTOOOOOOOOO'SSSSSS!!!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Petra Heijden - WaarBenJij.nu 9. FOOOOOTOOOOOOOOO'SSSSSS!!!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Petra Heijden - WaarBenJij.nu

9. FOOOOOTOOOOOOOOO'SSSSSS!!!!

Door: FrankStoker en Petra van der Heijden

Blijf op de hoogte en volg Petra

20 April 2014 | Ghana, Tamale

Jaaaaaaaa, gelukt!!!!! Van het fototoestel op dat -piep- computertje dat ik bij me heb. Dan van het -piep- computertje op mijn stick (in 4 keer want dat ding is zo vol) Dan van de stick op de grote computer in de bieb. En dan van de grote computer naar jullie.En tussendoor valt de stroom steeds uit!!!! PFFFFFFFFFFFFFFFF.

----- Original Message -----
From: fe.stoker
To: sluiswachter2007@hotmail.com
Sent: Saturday, April 19, 2014 11:37 PM
Subject: peetje in afrika, door de pen van frank

Bel je? verschijnt er op mijn telefoon. Het memootje gaat vergezeld van het fluitje dat mij er op wijst dat Peetje uit Afrika weer een sms je gestuurd heeft. Natuurlijk bel ik! En wel meteen! Ik heb heel even gewacht met het voor iedereen opschrijven hoe je het goedkoopst naar Ghana met Peetje kunt bellen, omdat ik eerst heel zeker wilde weten dat het inderdaad zo goedkoop is!!! En ik heb nu mijn rekening gekregen en inderdaad: het kost maar 15 cent per minuut, vanaf een vaste telefoon. Vanaf mobiel kost het ook 15 cent, maar vermeerderd met je gewone belkosten.


HANDLEIDING GOEDKOOP BELLEN;

bel 0900 5600872, dan komt er een juff aan de lijn die vertelt dat zij de goedkoopste ter wereld zijn en die praat ongeveer 45 seconden vol met haar onzin, die provider moet ook iets verdienen natuurlijk. Dan krijg je van haar te horen dat je het hele nummer van Ghana moet intoetsen: dat is dus: 00233546281896 en dan afsluiten met een hekje.

EN DAN NIET OP HET GROENE TELEFOONTJE OP JE SMARTPHONE DRUKKEN!!!!!

Na het afsluiten met het HEKJE gaat de telefoon bij Peetje over.

Nogmaal: druk dus aan het einde van de cijferserie NIET op je groene beltoets, maar wacht ff af na het intoetsen van het HEKJE. Je hoort dan de telefooon bij Petra overgaan.

ALs je op de groene toets drukt wordt de 0900 verbinding verbroken en bel je dus tegen de volle prijs, en die kan oplopen tot 2.54 euro per minuut.

Dit nummer kan voor vaste en mobiele telefoons gebruikt worden.

(hou er ook rekening mee dat het daar twee uur vroeger is!)

TOT ZOVER DE HANDLEIDING BELLEN


Maar goed: ik bel dus meteen terug. Petra had in de sms al gezegd dat het onweerde en stormde in Ghana, en dat daardoor het koken niet doorging die dag. Dat is dus wel een probleem, als je op een open binnenplaats met sprokkelhout je potje moet warmmaken. Als het dus onverhoopt een keer regent heb je niks. Geen vuur: geen warm eten!
Hoi! Hoe is t?, we vragen het bijna gelijktijdig: en geven ook tegelijk antwoord, waardoor er ineens heel even een hiaat is in het gesprek. Jij mag, zeg ik. Jahaaa beaamt Petra. Het is hier donker. En ik ben kapot. Doodmoe van alle dingen die ik gedaan heb en van alle indrukken: gewoon kapot. Ik ga ook zo slapen, ff kijken ? Hoe laat is het nu? Ik kijk op de klok en reken snel twee uur terug, wat op mijn leeftijd ineens tijd in beslag lijkt te nemen....... oeps, Zeven uur roep ik. Zeven uur in Ghana en het is daar al stikdonker. Voor de thuisblijvers: de zon gaat in de tropen om 6 uur smorgens op en om 6 uur savond is het gedaan met daglicht. En dat gaat daar heel erg snel: binnen een minuut of tien is het van klaarlichte dag ineens nacht. Het onweert hier, zegt Peet, en het stormt windkracht 11. We kunnen dus niet koken vandaag: het vuur is uit. En omdat de elektra hier weer is uitgevallen, ligt iedereen nu maar in zijn bedje. Uitgestorven hier. Maar ja, relativeert ze, je kunt niet anders: er is hier dus helemaal niks en als het dan ook nog stikdonker is..... wat wil je! En normaal kun je s'avonds nog naar de Library, die op tien meter afstand is, maar daar is het nu ook stik donker, zegt Peet. Dus dat schiet allemaal niet echt op. En als je hier buiten loopt schrik je je iedere keer te pletter. Die donkere mensen zie je dus niet aankomen! In het pikkedonker.... Ik moet er wel mee lachen. Peet zegt dat ze in het weekend, d.w.z. vanaf zaterdag wat informatie doorprikt, zodat iedereen (vooral Eva, zegt ze) kan zien wat ze daar allemaal doet voor de kindertjes, het voorbereiden en zo. Peet heeft allemaal dozen van vorige vrijwilligers doorgespit. Die laten dus alles achter als ze weggaan, zegt ze, en dat is nog een hoop spul waarvan een deel gebruikt kan worden voor de kindertjes. De Ghaneesjes zijn er in ieder geval heel erg blij mee, en ongelooflijk dankbaar. Dat zijn ze daar allemaal, glundert Petra, ze zijn z'o dankbaar voor alles!!! En gewoon een liedje met z'n allen zingen is hier een belevenis. De kindertjes blijven langer, om met de juf (Peet) nog 'e'en liedje te zingen..... En gewoon heel eenvoudige liedjes, zoals Clap your hands, zegt Petra. En dan zie je zo'n dankbare en lieve gezichtjes. De kindertjes zijn daar in de leeftijd van 2 tot 16 jaar zegt Petra, en dat loopt allemaal door elkaar heen. Sommigen kunnen lezen, anderen weer niet. En ze proberen dan elkaar te helpen: als de ene een boekje leest komt de ander er bij om te leren om de letters ook te begrijpen.. Maar er is een enorm verschil zegt Petra. Sommige kinderen (heel jong soms) kunnen dus w'el lezen, terwijl oudere kinderen rond de 14 - 15 dat niet kunnen..Peet heeft de indruk dat ze toch in een wat armer gedeelte van de periferie van Tamele zit: ze zijn er in doorsnee nog armer dan elders. Maar zoals gezegd: de kinderen helpen elkaar en proberen elkaar iets bij te brengen. Ze zijn ook heel blij met een blaadje papier en een potloodje. Petra heeft de tekeningen die de kinderen gemaakt hebben opgehangen. En dat vinden ze geweldig! Nu zijn ze iets... want h'un tekening hangt op!! Volgens Petra is er dan echt een euforische stemming als die tekeningetjes er hangen. Ze houdt alles daar zo simpel mogelijk: een blaadje papier en een puzzeltje en de hele groep is er ingespannen me bezig. Maar het speelgoed is erg schaars: voor 60 kinderen zijn er 6 autootjes. En wat dat betekent kan iedereen wel raden.... Peetje is nog steeds niet gewend aan de hitte, zegt ze. Ik zweet als een otter hier. En douchen en zo helpt geen zier. De hele dag gewoon helemaal bezweet. Ook op het kantoortje.. ze vindt dat nogal vervelend, maar er is niks tegen te doen: de hitte is gewoon enorm. Morgen ga ik proberen te skypen in Tamale zegt ze... haar stem klinkt verwachtingsvol. Of ik skype op de computer aan wil zetten? Natuurlijk wil ik dat, heel graag zelfs. Want laten we wel zijn: Petra heeft het druk in Afrika, maar ik mis haar hier. Met de regen van vandaag komen ook de ongediertes te voorschijn. Salamanders rennen door de hut en het swingt van de muggen. Maar ondanks deze ongemakken geniet ze met volle teugen van alles, zegt ze. Niet alleen de temperatuur is erg warm, maar ook de sfeer, zegt ze met overtuiging. De eerdere problemen met een taxi, waarbij ze verdwaald was, hebben al een vervolg gekregen: ze had een taxi genomen om weer thuis te komen. Maar de taxichauffeur had geen zin om haar voor het huis af te zetten. Ze werd dus op een flink stuk van huis op een hoek de taxi uitgezet. Daar sta je dan, op de hoek van een straat in Tamale, en je moet nog een heel stuk.... Gelukkig stopte er iemand op een brommer, zegt ze, en die bracht me terug naar de compound. GVD Peetje!!!!, denk ik... je stapt zomaar bij een wildvreemde op de brommer.... Gelijk schiet me weer een gebeurtenis van een paar jaar geleden te binnen. We waren op vakantie in Griekenland. Daar hadden we een scooter gehuurd en gingen daarmee op ontdekkingsreis. Op een splitsing van wegen wist Petra heel zeker dat we de linkerweg moesten hebben om op een plaatsje in de buurt te komen. Er stond inderdaad een bord met de naam, maar de weg zag er toch niet helemaal als weg uit. Eerder een karrespoor. Toch moesten we daar inrijden, aldus Petra. Wel.... ik reed die weg in en na een kleine kilometer waren het alleen nog maar rotsblokken en enorme gaten. Terug was al niet meer mogelijk en dus ploeterden we door om naar de top van een bergkamp te rijden. Ergens halverwege kwam ons een pickup achterop met vierwielaandrijving en die vond het gekkenwerk wat we deden met ons brommerke. Peet was nu ook die mening toegedaan, en om gewicht te besparen zou ik alleen verder rijden naar boven. Zij stapte z'o achterin die pickup. En ik zie haar nog achterin zitten, langzaam maar zeker uit mijn gezichtsveld verdwijnend. In de rimboe met een vreemde mee in de achterbak van een truck....!!!!! En er gebeurde nog veel meer tijdens die vakantie..... Pfft ik krijg het er weer warm van..... en nog warmer als ik bedenk dat ze dat daar dus ook gewoon doet: ze zijn z'o vriendelijk hier, zegt ze....Ik verdring alles maar... en hoop dat ze over 10 weken weer hier tegen me loopt te griepen als iets haar niet zint.... Ik zal er blij en tevreden mee zijn! Petra stuurde wat extra info in de vorm van mailcontact dat ze daar had. Ik hang het hier onder en een ieder moet de volgorde maar zelf proberen te ontdekken.....

Petra is vroeg gaan slapen na het enorme onweer met de warme regen.... Petra is in Afrika

wordt vervolgd

Fijne Paasdagen allemaal,
groetjes, Frank

Mailtjes van Petra:


Ha Frank,

Niks geen skype hier!, geen camera of geluid. Schiet allemaal op.
Ik wilde mijn bankzaken regelen maar durfde niet.
Computer is niet beveiligd, zegt die. En ik zit nog wel in het vodaphone internet cafe!!!!!!!
Vandaagmet 2 zusjes naar de market, Ze helpen me echt goed met de taal.iedereen wil dat ik alles koop en denken dat ik rijk ben. Ik wou dat dat zo was!
Morgen mag ik mee, ergens naar toe voor een naamdag van het pasgeboren babytje, heb ik zin in.
Morgen ga ik ook de foto's proberen op comp. te zetten.
Onderstaand is de mailing naar de grote baas van vrijwilligerorganisatie. Dan weet je een beetje wat nu het werk is. Stuur je dit weer door?
Knuffel en liefs. XXXXXXXXXXXXXXXXPetra
From: petravanderheijden@hotmail.nl

Date: Fri, 18 Apr 2014 15:05:13 0200

Hoi Yvonne,

Kasten:
Jammer van de kasten maar natuurlijk snap ik het wel. Ze blijven dus gewoon in de bieb staan.
Ik heb zelf veel boeken en materialen meegenomen voor Judah Mahammah. Een grote kast daar is echt nodig,
alleen al om het werk van de meiden goed neer te leggen en het de volgende dag weer te kunnen pakken.
Dan heb ik thuis een aantal klappers gemaakt met lessen en die kunnen daar dan ook in. Bij mijn ontdekronde
vond ik een doos met schriften en boeken, gestuurd in 2012.Aniek en ik hebben nog een aantal dingen aangeschaft
voor in Judah Mohamma, Aniek had hier al een lessenserie Engels gekocht, een hele goede!
Yes, we kunnen dus daar vooruit.

Kantoor:
Kast en materialen:
Ik heb de dichte kast opgeruimd en dozen geordend, in elke doos lag een hoop zooi door elkaar.
Kopieerbladen, boeken, potloden, bellenblaas,een knuffel, een badeendje ,papier,incomplete puzzels,kleurboeken waar al veel in gekleurd is,een spelletje, alles door elkaar.Ik heb overleg gehad met de andere vrijwilligers en die hadden voor de school genoeg materialen, ze hebben daar ook net de boel opgeruimd en geordend. De meeste vrijwilligers zij jong en/of student en hebben nog niet veel erg hierin, begrijpelijk hoor.
De materialen die ik van kantoor heb meegenomen voor de bieb zijn dus verbruiksmaterialen,ze liggen daar waarschijnlijk al heel lang. Ik ga deze dingen echt niet elke avond naar kantoor terug sjouwen.

Dozen:
Ik heb op alle dozen een naam gezet. Elke keer als ik iets vind stop ik het in de goede doos.
De doos : Voorlichting, begint nu aardig vol te raken, overal lag iets.
De doos met : Spel, ziet er ook al aardig uit, Ik heb even gekeken in de zware zakken die er bij horen, daar zitten voetbalshirtjes in en in de andere materialen voor een spelronde buiten.
De bijbehorende mappen heb ik inmiddels ook gevonden maar nog niet doorgenomen.

Klappers:
Klappers zijn voorzien van naam.
Klapper voor welkom en info vrijwilligers ziet er goed uit.
Ik heb een klapper meegenomen voor de bieb, die maak ik hier in orde en een voor Judah Mahamma.
In de andere klappers zit vrijwel geen info, misschien kun je de projectbeschrijving naar Bash en Sylvester sturen. Ze kunnen het dan uitdraaien en dan help ik hen ze te ordenen. Het lijkt me zinvol hen er van het begin af aan bij te betrekken.
Ze zijn er straks verantwoordelijk voor.
Iedere donderdagmiddag werk ik dan daaraan .Misschien kun je hen ook vertellen hoe je het precies wilt, dan hoef je in september niet zoveel meer te doen.

Bieb:
Bijles:
Maria en Jana en Jolien geven bijles, ze gebruiken de mini-loco en wat lessen die hier liggenen ik heb nog een paar lesboeken gevonden tussen alle kinderboeken. Dit ga ik nog ordenen.
Er zijn dan 15-20 kinderen bezig.
Fuseini zit dan binnen met de andere 50 kinderen. Bijles is dan vrijwel niet te geven. Lezen wel! Dat doen ze dus ook,Daarnaast spelen ze met de lego en kunnen soms tekenen, ze pakken nu ook het " nieuwe" materiaal . Ze vechten om de autootjes!
Er wordt voorgelezen en Engelse liedjes gezongen.
Ik maak een infoklapper voor de bieb.

Materialen:
Ik neem een aantal dingen van mezelf van Judah Mohamma mee terug om hier in de bieb te gebruiken, Engelse
puzzels, African tales en zo.
De lego wordt nu elke middag gebruikt.
In de kasten staan nu een aantal materialen, eendje, knuffel ,puzzeltje e.d. die ze kunnen pakken voor in de kinderhoek.

De fijne en grove motoriek van de kinderen hier is uitstekend. Ze spelen met alles wat ze op de grond vinden.
Zelfs hele kleintjes maken al een geweldige tekening.

Nodig: (als je ooit een berg geld hebt)
- Engelse leesboeken op level 1 en 2 ,(leeslessen met Ghanees Engels, dit weet Aniek)
- Engelstalige rekenboeken op niveau groep 2-3 en 4 van onze basisschool
- Schriften met ruitjes
- 600 autootjes van de rommelmarkt en poppetjes en diertjes
- Blokken ,ook van de rommelmarkt, ook weer veel.
- Puzzels van de rommelmarkt
Het gaat nog echt om de basisdingen bij de kinderen.

Matras en vrije tijd:
Ik slaap heerlijk op mijn nieuwe dikke matras.
Heb je hier vrije tijd? Ja, moet ik zeker nemen! Het eten en het koude bier op dinsdag is in ieder geval
een traktatie!
Ik probeer je op de hoogte te houden.

Liefs, Petra

>
> Petra van der Heijden schreef op 17.04.2014 16:34:
> > Hoi Yvonne,
> >
> > Het is hier geweldig!
> > Ik zit nu in een compound bij Fuesieni (of zo iets), bevalt prima (op
> > toilet na)
> > Ik heb op Judah Mahamma gesproken met Alhassan,John en Aniek.
> > Ik heb (in overleg)een kast laten maken om alle boeken en schriften
> > in
> > op te bergen in het klaslokaal.
> > ( Er wonen nu 36 meisjes.
> > Dit hoort bij een basisinrichting zodat de boel geordend blijft.
> > Aniek en ik zijn bezig met een basisinrichting en rooster.
> >
> > In de middag werk ik nu ook vaak op de bibliotheek bij Fuesieni en
> > ook
> > wel in de avonden.
> > Ik heb daar een kinderhoek ingericht en de kinderboeken geordend.Ook
> > een voorleeshoekje.
> > Nu ga ik daar de rest nog ordenen.
> > Wow, wat wordt de bieb goedbezocht doorde kinderen en volwassenen.
> > Fuesieni werkt echt keihard.
> > Er zijn alleen niet veel mogelijkheden om de kinderen twee uur lang
> > bezig te houden.
> > Ik neem wat materialen van kantoor mee.
> >
> > VRAAG: Op het binnenplaatsje van de bieb staan 2 (kappotte) kasten
> > die
> > niet worden gebruikt in de bieb.
> > Ik wil deze graag naar Judah Mahamma brengen om ze te gebruiken in
> > het
> > klaslokaal. Meer kastruimte is daar heel hard nodig en deze kasten
> > staan daar anders maar te staan.
> > Vind je dat goed?
> >
> > Groetjes, Petra
> >

> Date: Thu, 17 Apr 2014 19:03:51 0100
> From: info@ghanaactive.nl
> To: petravanderheijden@hotmail.nl
>
>
> Hoi Petra,
>
>
> Fijn te horen dat je het goed naar je zin hebt.
>
> Ja dat is een heel leuk gezin in de compound van Fuseini, een van onze
> eerste compounds, dus heeft al bijna 10 jaar vrijwilligers van ons.
>
> Goed van je dat je een kast hebt laten maken, was de kast in hun lokaal
> te klein geworden?
>
> Trouwens een tweede kast is ook super.
>
> Leuk dat je het ook naar je zin hebt in de bieb, mooi project.
>
> Daar hebben we dus pas allemaal lego, logo en autootjes en noem maar op
> naar toe gebracht,potloden , schriften en tooners voor de printer moet
> een printshop worden om geld te verdienen voor de salarissen, daar zijn
> Jana en Jolien mee bezig,we vergeten de bieb echt niet hoor.
>
> De kinderen komen smiddags naar de bieb voor bijles, er liggen in het
> kantoor boeken en uitwerkschriften.
> In het laatste uur mogen er spelletjes met ze gedaan worden, fijn dat
> je het een leuk project vindt.
>
> Echter: we hebben heel veel moeite gedaan om de boekenkasten in de bieb
> te krijgen, en zijn aan alle kanten bezig om meer lees en voorleesboeken
> te bemachtigen, dus laat de kasten a.u.b staan zodat wij, als we geld
> hebben deze kunnen repareren.
>
> Dit is niet lelijk bedoeld, maar de ene vrijwilliger heeft hart voor
> dit project en de andere voor dat project, met gevolg dat er dan steeds
> met de ( onze) spullen van hot naar her wordt gesleept.
>
> De bieb heeft eigen donateurs en is een project van Kidz Active, dus
> haal daar alsjebleift niets weg, we zijn juist zo druk het er heen te
> brengen.
>
> De materialen van kantoor zijn hier inderdaad voor, maar alleen om wat
> met ze te doen, deze moeten s`avonds weer terug genomen worden en mogen
> dus niet geschonken worden.
>
> Wij moeten echt wel streng zijn, ( fijn dus dat je het eerst ff vroeg,
> wordt echt wel gewaardeerd) alle spullen zijn door ons of door
> vrijwilligers meegesleept,
> dus we zijn er zuinig mee, en kunnnen niet zomaar aan een project
> worden geschonken, zonder dat de vrijwilliger of wij ( die het
> meegenomen hebben) het er mee eens zijn, of het zelf wel had willen
> geven.
>
> Je kunt echt alles kopen in Tamale, dus als je wilt geven aan Judah
> Mahamma dat kan, maar dan wel gekocht uit de winkels.
>
> Wij hebben best veel meegenomen en geschonken aan Judah Mahamma, vorige
> week nog, maar Mister John heeft ook zijn eigen donateurs, en wij hebben
> het ook krap,
> nu met de bouw van de schoollokalen en alle salarissen leraren, de
> dagelijkse maaltijden,etc. salarissen en ondersteunig bieb, overal de
> electra en water rekeningen
> dus we kunnen niet zomaar royaal doen .
>
> Daarbij is Judah Mahamma geen project van Kidz Active, dus als wij
> schenken is het van Voluntary Africa of privé, alles moet bij ons heel
> transparant.
>
>
> Even wat anders.
> Wilde je nog de mappen voor de projecten opstarten?
> Heb je de ordners nog kunnen kopen?
>
> Ik heb nog veel project beschrijvingen dus kan deze zo naar je toe
> mailen om uit te printen.
>
> Project per map he.
>
> Als je dr geen zin in hebt ook goed hoor, dan doe ik het in september.
>
> Heeft je gastgezin nog een nieuwe matras voor je gekocht, ik heb ze
> daar wel de opdracht voor gegeven.
>
> Groetjes Yvonne en geniet van je tijd.

  • 20 April 2014 - 19:58

    Jo:

    Hallo Petra, het is een enorme ervaring en toch dankbaar werk. Ik lees uit je verslag dat het een drukke en indrukwekkende tijd is wat je doormaakt. De hitte is slopend wat ik begrijp maar dat went misschien als je er wat langer bent. Het zijn nogal toestanden vergeleken met onze moderne en riante maatschappij, maar het is een geweldige ervaring en het zal je leven lang een herinnering blijven.
    Veel groeten uit Oirsbeek van Jo en Els.

  • 20 April 2014 - 20:32

    Eva:

    Hoi mam!

    Jeetje, dat jij daar gewoon staat zeg! Gek gezicht. Mama, een provinciaaltje, in de rimboe. Maar ook heel erg leuk om te zien en een indruk te krijgen! :) Je hebt het maar druk, druk, druk. Denk eraan: 'Je kunt niet altijd alles, alles, alles'! ;) Goed voor jezelf zorgen!!!

    Veel liefs xxxxxx

  • 21 April 2014 - 00:24

    Martha:

    Lieve Peet,
    Ik kan het bijna niet geloven dat JIJ dit allemaal beleeft!!! Wat een verhalen.......Pas je goed op jezelf, want ik ben het met Frank eens; ik wil je straks weer heelhuids een gigantische knuffel geven!
    Heerlijk toch Peet om ook te lezen dat je zo gemist wordt ;-)
    Geniet van alle mooie dingen die je doet en vooral van al die prachtige kindersnoetjes!
    Liefs,
    Mart

  • 21 April 2014 - 10:32

    Carina:

    Geweldig dat het gelukt is met de foto's! Zo leuk om te zien waar je bent en waar je werkt.
    Inderdaad, wat iedereen al roept... denk ook aan jezelf. Als jij ziek wordt kun je er voor niemand zijn.
    Ik kan mij ook heel goed voorstellen dat je een hele leuke juf bent, vol energie en met oog voor het kind.

    Stay safe,
    dikke knuffel xx

  • 21 April 2014 - 22:13

    Karim:

    Nou Petra wat geweldig, wat ik allemaal lees, je bent gewoon op avontuur ( Daktari) in een primitief land.
    Ik vindt het knap van je, wat je allemaal doet. Petje af.(lieve Juf)
    Foto's zijn hartstikke leuk. Ga zo door, alleen een beetje gas terug, denk aan je zelf. morgen is weer een dag!
    Geniet van de cultuur, mensen en het land.
    Werk ze.(met een gezond verstand)

    Liefs, Team Klein Duimpje

Tags: Foto, foto, petra, Ghana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Petra gaat naar Ghana

Column, december 2013
1. Bucketlist

Het vage idee
“Nou, dan doe je dat toch, mam!” stimuleerde Eva mijn vage idee, om datgene te doen wat ik ooit nog eens zou willen doen. Ze komt regelmatig een weekendje bij haar mamsje en bij haar Rampje, voornamelijk om te delen, te kwekken, uit te rusten en met de hondjes te knuffelen.” Dat kan niet meer!”verstandigde ik. ”Ik ben te oud!, Anne is jong, zo’n ervaring neem je mee voor de rest van je leven.(Anne is het kleine vriendinnetje van Seppe en zit ergens in Cambodja) En het kost te veel geld!”. ”Wel leuk!” probeerde ze nog. Op Sinterklaasmiddag vertelde ik dat het vage idee niet helemaal meer zo vaag was. “Whaaaaaaaaaaaaaat!”onthutste ze. ” Jij zei ook, dat je nog een keer met onze hele familie een week naar Turkije wilde!!!.All-in!!!! !.”Dat bedoelde ik eigenlijk!!!!!!!”.
Het vage idee vormde zich aan tafel. ”Wat vindt jij ervan, Frank” diplomatiekte Seppe. Frank gooide de brainstorming tussen de fonduesausjes: “ Nou, Peetje kennende, heeft ze het al besloten, het geld maakt me niet uit, ik maak me alleen zorgen!”

Notulen familiesessie
7 december 2013. Tijd 21.15-10.00 uur.
Aanwezig:
Frank, zich voordoend als zeer wijze, alleswetende man.
Seppe, nog net op tijd aanwezig i.v.m. zeer belangrijke zaken op zaterdag(!) op zijn advocatenkantoortje, zonder Anne uit Cambodja.
Jarige Sidney met een redelijk goed te doene kater van zijn Yolo feest met een debuterende Myrdhin.
Een wat stille Eva met een, zich steeds meer bij deze aparte familie wennende, Rowin.

Agenda punt:
Petra wil naar Ghana……..
Inleiding door Petra: ”Al lang, contract na 3 jaar niet verlengd, na 3 maanden weer opnieuw aangenomen, baby’tjes, weeshuis, nu of nooit meer, tegen jullie ook altijd geroepen, €3500, - veel geld maar heb ik nog van het verkochte huis, Rampje gaat vast dood van verdriet, Bucketlist”.

Discussieronde:
Helemaal alleen, ze doet rare dingen, als iemand zegt dat je daar niet ’s avonds buiten mag, dan doet ze het juist wel,8 sloten, Rampje gaat vast dood, in Frankrijk kan ze ook vrijwilligerswerk doen, dat geld moet ze gewoon aan zichzelf besteden, enge ziektes en wat als ze medicijnen nodig heeft, mag ze dan haar bronchituspufjes meenemen, je kunt daar niets veranderen en dat wil ze juist wel, ze moet zich aanpassen en dat wil ze niet,3 maanden ons zorgen maken.

Besluit:
“Als jij dat graag wil, dan moet je dat doen, mam. Als je straks op je sterfbed ligt heb je misschien spijt. Leef je leven alsof je nog 2 jaar hebt. Beloof wel dat je geen rare dingen doet waardoor je in de problemen komt”.
Ikgana Ghana!

Van: petra van der Heijden [mailto:peetpiet@hotmail.com]
Verzonden: vrijdag 20 december 2013 13:42
Onderwerp: Ik gana Ghana!!!
Subject: Re: concept Ghana

@Peetje, Jij een dikke knuffel van mij. Anneke
WAT EEN ONDERNEMING!!!!!!
Wat goed van jou om dit nu nog te doen. Hoe kwam je op het idee? Gaat Frank mee???hahaha!
We moeten gauw bijpraten en neem alle info mee. Maar wat blijf je lang weg…..snik snik!
Maar wat zal het een geweldige ervaring zijn, En al ken je de taal niet…. Jij bent: internationaal en je voelt meteen hoe of het er voorstaat bij iemand. GOED HOOR!

@Hallo Petra, Liefs, Ans:
Nee!!!!!!!!!! Ik kan het weer niet openen en barst van nieuwsgierigheid! Ik heb al diverse sites bezocht.
“Mijn vader en mijn moeder zouden dat nooit goedvinden!”.
@Lieve Peet, Veel liefs, Sylvia:
Kunnen jullie 19 januari voor een etentje bij ons? Mag je me alles vertellen over Ghana.

@Ha Peetje, CARPE DIEM XXXX Willemien:
Wat ontving ik toch weer een echte leuke Petra mail...
Bucket lijst.. Feit is dat je me aan het denken hebt gezet.

@liefs van mij xxxxxxxxxxxxxxxx Yvonne:
WOW.....ik ben er even stil van Peet.
Dat is een behoorlijke stap, maar super joh echt helemaal geweldig.

”Dat vind ik leuk dat jij dat doet, je mag je BH bandje niet laten zien daar”. Karim
”Dat wil ik ook! Dan doe je goede dingen” Leila
”Moet ik dan 3 maanden alleen gaan paardrijden?” Angelique

Anne uit Thailand:
Ja leuk petra dat je ook vrijwilligerswerk gaat doen!! Als je anouschka toevoegt op facebook(meisje met foto met lief negerkindje) en dan kan ze je tips geven. Je kan evt ook op haar project terecht dus moet je maar even met dr kletsen. Er zijn namelijk ook veel corrupte ngo’s in ghana die heel veel geld vragen van iemand die ze komt helpen en dan niks aan de kiddies geven.

Els van Jack:
Hoi petra. Vanavond op sbs 6om half 12 een verslag van een weeshuis in Ghana. Misschien wel interessant voor jou.

> To: petravanderheijden@hotmail.nl


@Hoi, Peet. Verstuurd vanaf mijn iPad X Mechel: •(sponsoractie)Leuk, maar te vrijblijvend, denken Huub en ik. Proberen vanavond iets anders te verzinnen, je hoort het nog. “Doen!”.


@Lieve (lekkere) schoonzus, Met vriendelijke groet, Huub:
(sponsoractie)Toch maar even wat begeleidende tekst.
Vind je het niks, dan is het ook goed. Maar ik heb het vanuit een ander perspectief bekeken.
“Neem een vliegticket met een open terugreis voor als je heimwee krijgt”.

@Hartelijke groet, Margot(Speelplezier):
Ga je echt naar Ghana? (0-4 jaar)Aha interessant!!!

Ikgana Ghana!

Ja, ik ga de geweldige uitdaging aan.
Van 6 april t/m 21 juni zit ik in Tamale , in Ghana.
www.vrijwilligwereldwijd.nl
Vrijwilligerswerk in een weeshuis dat gerund wordt door de regering. Er zijn voornamelijk baby’s en een paar kinderen onder de zes jaar. Ik logeer bij een gastgezin in een traditioneel dorpje, zonder elektriciteit en erg primitief.
Het zal beslist niet gemakkelijk zijn .Ik realiseer me zeker, dat ik weinig kan veranderen aan het leven van de mensen en kinderen daar. Wat ik wel kan doen is er 77 dagen voor ze te zijn, meeleven en meehelpen en de kinderen die aandacht geven waar elk kind recht op heeft.

En ,ja.! Ik heb een weblog waar ik vanaf nu mijn ervaringen met jullie wil delen.
Je krijgt dus regelmatig mail van me! Je kunt je ook ergens afmelden als je wilt.

petravanderheijden.waarbenjij.nu

Petra heeft 3 volwassen kinderen,3 honden en 1 Frank, en werkt op Kinderdagverblijf “Klein Duimpje” ergens in Limburg.
Soms overkomen haar dingen waar ze niet direct een oplossing voor heeft.
Haar wekelijkse column kunt u vanaf nu lezen.
Met Petra praten over een soortgelijk onderwerp?
Dat kan! Mail naar peetpiet@hotmail.com

Wegens privacy overwegingen zijn de namen in deze column gefingeerd, ook die van Petra.

Recente Reisverslagen:

31 December 2014

Route 2015

24 September 2014

25.Lammetje!

30 Juni 2014

24.Toegift

26 Juni 2014

23. Accra, de laatste dagen....

19 Juni 2014

22.Machteloos en afscheid nemen.......
Petra

Lieve allemaal, Ja, ik ganaGhana!. Waar ligt dat ook al weer?. Het stond op mijn Bucketlist en het is nu, of niet meer. Ik ga 77 dagen vrijwilligerswerk doen in een weeshuis in Tamale, via www.vrijwilligwereldwijd.nl. Ook ga ik meisjes, tussen de 12 en 21 jaar, Engelse- en rekenles geven. Vlakbij Tamale, verblijf ik bij een gastgezin in een traditioneel dorpje. Ik ga de uitdaging aan......., ga je met me mee?. Liefs, Petra Wil je me helpen hen te helpen? Graag, elk bedrag is welkom!!! T.n.v.: P.J.M. van der Heijden Rek nr.: NL58 RABO 0178 9408 28 Onder vermelding van: GHANA en uw mailadres (Zie voor informatie deel 3 Geachte dames en heren)

Actief sinds 25 Dec. 2013
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 24242

Voorgaande reizen:

05 April 2014 - 22 Juni 2014

Petra gaat naar Ghana

Landen bezocht: