8 Peetje in Afrika - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Petra Heijden - WaarBenJij.nu 8 Peetje in Afrika - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Petra Heijden - WaarBenJij.nu

8 Peetje in Afrika

Door: FrankStoker en Petra van der Heijden

Blijf op de hoogte en volg Petra

17 April 2014 | Ghana, Tamale

AAAAAAAAH...... Ik heb zoveel mooie foto's maar ik ben een kabeltje of zoiets vergeten om ze op een computer over te zetten!!!!!!!!! Nu moet ik iets gaan kopen en ik weet niet wat. Vanavond komen we met alle vrijwilligers bij elkaar en dan vraag ik het wel. Liefs en een knuffel, Petra

Peetje in Afrika:

Peetje was op de markt geweest in Tamale. Ze heeft haar ogen uitgeken daar, maar ik kan daar moeilijk een verhaal van bakken. was allemaal haar indrukken en die kan ik dus niet weergevenl wel veel kleur zei ze en heel smalle gangetjes. Levende kippen, dooie kippen, levende geiten, dooie geiten, alles gewoon langs de straat. Kleine kinderen die een kip boven een zelfgemaakt vuurtje houden om de veren er af te branden. Kortom duizend en een nacht- idee, maar dan met zand en grind, in plaats van met edelstenen en goud...
Ondertussen schrijft ze zelf ook af en toe, al ze daarvoor de tijd heeft. Peet kennende heeft ze dus géén tijd.....

Hallo lieve allemaal,

Ik zit nu op het kantoortje van de bibliotheek in deze buurt.
Deze is ook van de vrijwilligersorganisatie en bovendien is de man bij wie ik woon in de compound,ook de manager van de bibliotheek.
Het is 10 meter van waar ik woon.
Ik heb de sleutel en kan zijn computer gebruiken, hij gebruikt mijn toggel of boggel.
Gister was ik hier even in de bieb en Fusini moest weg. can you handle it? Yes of course.
10 kinderen, toen 20, toen 50 help!!!!!!!!!!!!!!! En niets om mee te spelen.
Ga ik proberen te regelen.
Vandaag ga ik met Aniek even naar Tamale, geld en wijn halen.
Vanavond eten met alle vrijwilligers , ze brengen me thuis.
Alles prima verder.

Liefs en knuffels XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Petra en mamsje

En dan krijg ik een sms je met het verzoek: bel nu maar ff...... Inmiddels heb ik een manier gevonden om voor 15 cent per minuut (met dank aan mijn vriend Leo die me een berg links stuurde met mogelijkheden) en dat maakt bellen wel zo interessant. Als er mensen zijn die willen weten hoe dit werkt: stuur een mailtje en ik leg het helemaal uit.

Peetje is aansluitend aan het pannenkoeken eten naar haar compound gegaan (kijk voor de foto op facebook, staat op haar tijdlijn en anders op mijn tijdlijn: ik heb um vanaf daar weer gedeeld). Ik heb inmiddels één scheel oog van het naar het schermpje van mijn smartphone te kijken. als dat oplicht en tegelijk fluit is het een berichtje van Peet. En jawel.... daar gaat het fluitje: ik kijk en: bellen? staat er op het schermpje. Peet komt na enkele momenten mijn oor binnen. Met mij, roep ik: met wie anders replikeert ze.... en ze vertelt honderd uit over haar belevenissen daar. Het pannenkoeken eten was een onderdeel van het een keer in de week met de vrijwilligers samen ergens iets gaan eten. Peet kijkt daar naar uit: het is heel even niet Ghana en de Ghaneesjes, maar vrijwilligers die ook gewoon Nederlands spreken en tegen dezelfde dingen aanlopen als Peet. En dat is gewoon even heel lekker. zegt ze, om dan met die anderen over vanalles even te babbelen. En buiten dat het eten dan erg lekker en goed is heeft het ook nog andere voordelen: ze krijgt er koud bier. En dat is een traktatie in een land waar het 45 graden in de schaduw is. Bovendien is er dan de beschikking over een échte wc!!!! En we worden bediend, glundert ze, alles wordt voor je klaargezet en aangereikt! Ik vraag haar of ze nu wel internet heeft. Want het was me niet helemaal duidelijk wat het gehannes met een toggle (peet noemt dat een boggel) nou had opgeleverd. Maar dat is goedgekomen zegt ze: de manager van de library die tien meter van haar compound verwijderd is, heeft een goeie laptop maar geen internet. Zij heeft een kleine (zeer beperkte) mini-notebook mee. En dat ding is traag en niet helemaal haar idee van een computer. Dus wast daar de ene hand de andere: ze heeft haar toggle aan zijn computer gehangen. Voordeel: zij kan op een redelijk snelle laptop internetten en hij heeft internet. Vind ik een uitstekende oplossing. In de natuur komt dat wel vaker voor. Bestaat ook nog een moeilijk woord voor geloof ik, symbiose of zoiets......
Op het moment dat wij belden gaf ze ineens een kreet: Het licht ging uit.... letterlijk dus. Gelukkig bleef de telefoon het wel doen. maar het was daar ineens stikdonker zei ze. En het hele dorp is dan stikdonker. Duurt een tijdje en dan gaat het vanzelf weer aan. Daar wordt ook niet gevraagd of er stroom is, maar: is the light on? Bij bevestiging van deze vraag is er dus stroom. Lachen die Ghanezen! Maar zelfs in het donker zegt Peet dat ze het er goed heeft en dat het goed gaat. Naar mijn idee zegt ze dat nét iets te vaak.... maar dat kan ik nog niet helemaal plaatsen..... komt wel....
Ze heeft afgelopen twee dagen een kinderhoek gemaakt, de boeken (ze had een hele koffer vol boeken meegenomen, haar bagage woog maar liefst meer dan 55 kilo!!!) En ze hamert er maar steeds op dat ze daar dus helemaal niks hebben. Maar dan ook écht niks. en het beetje dat ze hebben zijn ze ongelooflijk blij mee zegt ze.Tussen de middag, van 12 tot 14 uur ongeveer, blijven de kinderen in de library, want dan zijn ze van de straat. Peet was daar met de manager en die moest heel even weg. Do you manage? had ie haar gevraagd. Tuurlijk zei Peetje. En dat heeft ze geweten. Eerst 10 kinderen, daarna nog eens 20 en nog eens 10 en nog eens 10.... en die wilden allemaal met één doosje Legoblokjes spelen. Het enige wat er was..... eigenlijk is dat heel triest natuurlijk. En Peet stelt dan ook heel strijdvaardig dat ze daar wat aan gaat doen. Ik twijfel daar geen moment aan..... Peetje schildert hoe erg het is daar met echte armoede; ze had voor de kinderen een stukje papier. Gewoon een stukje papier. En dan staan die kinderen je met grote vragende ogen aan te kijken en allemaal te roepen. Allemaal bang dat er niet genoeg papiertjes zijn voor iedereen. Met kleurpotloden idem dito. Ik ken Peetje door en door.... en ik hoop alleen maar dat ze geen vrachtwagen papier en potloden laat aanrukken..
Het compound waar ze woont heeft ze een beetje omschreven. Ik kan me daar wel een beeld bij vormen. Het zijn een paar hutjes die in een kring staan met in het midden een open gedeelte waar het hele leven van de Ghanezen zich afspeelt. Er is een houtvuurtje in het midden, met daarop een kookpot. Daar worden de maaltijden gemaakt en het water warm gestookt. Het vuurtje wordt levend gehouden met gesprokkeld hout. Je waant je in de mideleeuwen, zegt Peet. Ze vertelt tussen neus en lippen door dat ze een bijna onvergeeflijke fout heeft gemaakt daar: met water! "Nu heb ik wel echt een idee hoe kostbaar water hier is"; zegt ze...... Wat gebeurde er? Er staan drie potten (van die hele mooie die ze heel graag hier in de tuin zou willen hebben..) met water. En om te douchen pak je een gietertje (zo'n kinderdingetje wat je hier bij de zeeman kunt kopen voor naar het strand te gaan!!) en dat wordt gevuld met water. Je loopt daarmee naar de douche, die gewoon buiten staat en drie wandjes en een afvoerputje groot is. Straks nog meer daarover. Peet zag wel dat er een blikje bij die potten hing waarmee de Ghanezen dat gietertje vullen. Peet kon dat sneller en dompelde dus dat gietertje in de pot..... Grote consternatie, zegt ze, of ik een moord had gepleegd. Iedereen op zijn en haar achterste benen. Ik had het water conterminated!!! Dat blikje was bedoeld om het gietertje te vullen. En Peet had het gietertje, met stof en vuil en zo, gewoon in die drinkpot gestopt om te vullen. En dat water drinken ze dus niet meer, ze koken er niet meer mee, alleen de was wordt er nu nog in gedaan. En zij (de Ghaneesjes) moeten dus die pot weer ontsmetten en met nieuw water vullen. En water is goud in die streken, zegt Peet. Als ze een zakje met (bron)water, wat zijzelf gebruikt om koffie van te maken aan een Ghanees geeft is die de rest van zijn leven - in ieder geval tot morgen - dankbaar daarvoor. Water is alles daar, zegt ze. En, zegt \peet, ik had dat ff verstiert........ En dat alles vindt dus plaats op een binnenplaatsje van amper 40 vierkante meter. Ze heeft wel ontdekt, dat de Ghanezen de douche als plasplek gebruiken. En dat heeft Peetje heel snel overgenomen. Dat scheelt 200 meter lopen en een kuil graven, zegt ze. Toch een eerste aanloop naar sanitare voorzieningen denk ik dan.... Het douchen is ook een verhaal apart. De douche staat gewoon op de binnenplaats en als je je daar staat te douchen, kan iedereen meegenieten. Je steekt (met Peets lengte al helemaal!) gewoon boven de wandjes uit. Iedereeen kan zien wat je doet! En daar sta je dan met je zeemangietertje je nat te maken. niks kraan opendraaien. niks lekkere straal. Twee liter lauw water uit een gietertje.....!!! Peet zegt dat allemaal niet zo erg te vinden: ze had een heeroom in Frankrijk, waar ze in haar jeugd wel eens naar toe ging: en daar was het precies zo, zegt ze.
Peet is in een hutje van de bewoners binnen geweest. Je kunt je niet voorstellen hoe arm dat ze hier zijn zegt ze. Binnen hangen een paar potten en pannen aan de wand, wat spulletjes voor de baby en wat kleren. Voor de rest alleen stof en zand.... slapen doen ze op een matje op de grond. Geld voor een bed is er niet en een matras..... lees maar het vorige stukje over wat het matras losmaakte.... is er al helemaal niet. Op een matje op de grond... gewoon op de grond. Haar stem laathoren dat ze het onvoorstelbaar vind. Hier heeft de hond nog een aparte stoffen mand om op te liggen. Iets om over na te denken. Ik zeg het maar niet hardop, want er zijn er hier drie (honden) die niet willen dat ik op ideeen wordt gebracht.. hahahah.
Peet vraagt zich af hoe ze zich daar allemaal in leven houden. Iedereen heeft een winkeltje en verkoopt ook nog af en toe iets.. Langs de weg, aan de overkant van het compound is een 'winkeltje' waar ze sigaretten verkopen (ze hebben daar heel snel door of er iets gewild is...). Een stukje verderop is er weer een winkeltje. die verkoopt hetzelfde. en daarnaast weer een, en nog een en nog een en nog een....... eindeloze rij winkeltjes. En dan hoe ze gemaakt zijn: bouwvalletjes van sloophout, schots en scheef. Maar ze moeten wel: iets verkopen om in leven te blijven. De manager van de Library werkt zich te barsten, zegt Peet. Hij staat daar om 6 uur s'morgens en om elf uur s;avonds nog. Hij moet een hele familie onderhouden en Peet is de tel kwijt,. maar ze schat dat het wel een man of 20 is waar hij voor moet zorgen. De mannen doen daar het werk zegt ze. De mannen kopen dingen in en regelen alles.
Op mijn vraag of ze nog iets bijzonders had gezien (grapje!!!) zei ze: Ja! Ik heb hier 7 mensen op een brommer gezien. op één brommer. Man stuurde, vrouw en kinderen voorop. iemand achterop baby op de rug.. Nog nooit gezien zoiets.... Zéven man op één brommer. En even later iemand met een kameel..... Peetje zit in Afrika........



wordt vervolgd
groetjes Frank

  • 17 April 2014 - 12:56

    Petra Van Der Heijden:

    Dankjewel allemaal voor de lieve en leuke reacties. Het is fijn om iets uit Nederland te lezen. Liefs

  • 17 April 2014 - 13:10

    Petra Van Der Heijden:

    Mijn adres is:
    Voluntary Africa, Petra van der Heijden,
    P.O. Box TL 1854, Tamale,
    N/R Ghana West-Africa

  • 17 April 2014 - 13:55

    Carina:

    Jij bedankt voor de verhalen van je belevenissen die we via je blog of via Frank krijgen.
    Snel dat kabeltje halen hoor... wil ook graag wat fotootjes zien.
    Stay safe!
    Dikke knuf XX

  • 17 April 2014 - 21:12

    Mechelina:

    Hoi Peet, loop niet te hard van stapel en pas goed op jezelf, hier alles goed. Huub en Mechel.

  • 19 April 2014 - 12:49

    Marlies En Hub Janssen Vanuit Maleisisch Borneo:

    Hallo Petra en Frank, Wat een prachtige verhalen schrijven jullie, die voor ons echt herkenbaar zijn en ons ook weer doen herinneren aan onze laatste vakantie in Ghana, Togo en Benin.We begrijpen volkomen wat Petra daar tegen het lijf loopt, al wordt er tijdens een vakantie nog veel voor je geregeld. Wanneer je dat zelf steeds moet doen ben je soms in staat om hysterisch te worden omdat je er heel vaak niet wordt begrepen en/of niet begrepen wil worden omdat dat voor hun niet belangrijk is. We vinden het nog steeds erg moedig waaraan ze is begonnen en duimen dat ze dit 3 maanden vol kan houden. Zelf zitten we nu in Maleisisch Borneo en worden hier erg goed verwend. We hebben het uitstekend naar onze zin en zijn erg actief. Het is hier schitterend. Jammer dat onze tijd hier er al weer bijna op zit. Wanneer we thuis zijn melden we ons zeer zeker. Petra wordt wel verwend met pannenkoeken. Die hebben wij hier nog niet eens gehad, alleen maar rijst, noodles, garnalen, scampisch, beaf, fish sweet and souer, buffetten 's morgens, 's middags en 's avonds, tiger beer, coca cola,ananas, watermeloen, mango, snakefruit, bananen, kortom wat je maar wil. En Frank, jij moet snel beginnen met het schrijven van een boek. Kerel, we liggen dubbel hier van het lachen. Zitten nu in de buurt van de Kinabalu, de hoogste berg hier (4100 m) in een schitterende natuur, zowel de flora als de fauna. Over een paar dagen zitten we op een bounty eiland om daar te snorkelen als afsluiting. Bedankt voor jullie verhalen en heel veel groeten van ons beiden hier. Tot spoedig
    Marlies en Hub.

Tags: Petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Petra gaat naar Ghana

Column, december 2013
1. Bucketlist

Het vage idee
“Nou, dan doe je dat toch, mam!” stimuleerde Eva mijn vage idee, om datgene te doen wat ik ooit nog eens zou willen doen. Ze komt regelmatig een weekendje bij haar mamsje en bij haar Rampje, voornamelijk om te delen, te kwekken, uit te rusten en met de hondjes te knuffelen.” Dat kan niet meer!”verstandigde ik. ”Ik ben te oud!, Anne is jong, zo’n ervaring neem je mee voor de rest van je leven.(Anne is het kleine vriendinnetje van Seppe en zit ergens in Cambodja) En het kost te veel geld!”. ”Wel leuk!” probeerde ze nog. Op Sinterklaasmiddag vertelde ik dat het vage idee niet helemaal meer zo vaag was. “Whaaaaaaaaaaaaaat!”onthutste ze. ” Jij zei ook, dat je nog een keer met onze hele familie een week naar Turkije wilde!!!.All-in!!!! !.”Dat bedoelde ik eigenlijk!!!!!!!”.
Het vage idee vormde zich aan tafel. ”Wat vindt jij ervan, Frank” diplomatiekte Seppe. Frank gooide de brainstorming tussen de fonduesausjes: “ Nou, Peetje kennende, heeft ze het al besloten, het geld maakt me niet uit, ik maak me alleen zorgen!”

Notulen familiesessie
7 december 2013. Tijd 21.15-10.00 uur.
Aanwezig:
Frank, zich voordoend als zeer wijze, alleswetende man.
Seppe, nog net op tijd aanwezig i.v.m. zeer belangrijke zaken op zaterdag(!) op zijn advocatenkantoortje, zonder Anne uit Cambodja.
Jarige Sidney met een redelijk goed te doene kater van zijn Yolo feest met een debuterende Myrdhin.
Een wat stille Eva met een, zich steeds meer bij deze aparte familie wennende, Rowin.

Agenda punt:
Petra wil naar Ghana……..
Inleiding door Petra: ”Al lang, contract na 3 jaar niet verlengd, na 3 maanden weer opnieuw aangenomen, baby’tjes, weeshuis, nu of nooit meer, tegen jullie ook altijd geroepen, €3500, - veel geld maar heb ik nog van het verkochte huis, Rampje gaat vast dood van verdriet, Bucketlist”.

Discussieronde:
Helemaal alleen, ze doet rare dingen, als iemand zegt dat je daar niet ’s avonds buiten mag, dan doet ze het juist wel,8 sloten, Rampje gaat vast dood, in Frankrijk kan ze ook vrijwilligerswerk doen, dat geld moet ze gewoon aan zichzelf besteden, enge ziektes en wat als ze medicijnen nodig heeft, mag ze dan haar bronchituspufjes meenemen, je kunt daar niets veranderen en dat wil ze juist wel, ze moet zich aanpassen en dat wil ze niet,3 maanden ons zorgen maken.

Besluit:
“Als jij dat graag wil, dan moet je dat doen, mam. Als je straks op je sterfbed ligt heb je misschien spijt. Leef je leven alsof je nog 2 jaar hebt. Beloof wel dat je geen rare dingen doet waardoor je in de problemen komt”.
Ikgana Ghana!

Van: petra van der Heijden [mailto:peetpiet@hotmail.com]
Verzonden: vrijdag 20 december 2013 13:42
Onderwerp: Ik gana Ghana!!!
Subject: Re: concept Ghana

@Peetje, Jij een dikke knuffel van mij. Anneke
WAT EEN ONDERNEMING!!!!!!
Wat goed van jou om dit nu nog te doen. Hoe kwam je op het idee? Gaat Frank mee???hahaha!
We moeten gauw bijpraten en neem alle info mee. Maar wat blijf je lang weg…..snik snik!
Maar wat zal het een geweldige ervaring zijn, En al ken je de taal niet…. Jij bent: internationaal en je voelt meteen hoe of het er voorstaat bij iemand. GOED HOOR!

@Hallo Petra, Liefs, Ans:
Nee!!!!!!!!!! Ik kan het weer niet openen en barst van nieuwsgierigheid! Ik heb al diverse sites bezocht.
“Mijn vader en mijn moeder zouden dat nooit goedvinden!”.
@Lieve Peet, Veel liefs, Sylvia:
Kunnen jullie 19 januari voor een etentje bij ons? Mag je me alles vertellen over Ghana.

@Ha Peetje, CARPE DIEM XXXX Willemien:
Wat ontving ik toch weer een echte leuke Petra mail...
Bucket lijst.. Feit is dat je me aan het denken hebt gezet.

@liefs van mij xxxxxxxxxxxxxxxx Yvonne:
WOW.....ik ben er even stil van Peet.
Dat is een behoorlijke stap, maar super joh echt helemaal geweldig.

”Dat vind ik leuk dat jij dat doet, je mag je BH bandje niet laten zien daar”. Karim
”Dat wil ik ook! Dan doe je goede dingen” Leila
”Moet ik dan 3 maanden alleen gaan paardrijden?” Angelique

Anne uit Thailand:
Ja leuk petra dat je ook vrijwilligerswerk gaat doen!! Als je anouschka toevoegt op facebook(meisje met foto met lief negerkindje) en dan kan ze je tips geven. Je kan evt ook op haar project terecht dus moet je maar even met dr kletsen. Er zijn namelijk ook veel corrupte ngo’s in ghana die heel veel geld vragen van iemand die ze komt helpen en dan niks aan de kiddies geven.

Els van Jack:
Hoi petra. Vanavond op sbs 6om half 12 een verslag van een weeshuis in Ghana. Misschien wel interessant voor jou.

> To: petravanderheijden@hotmail.nl


@Hoi, Peet. Verstuurd vanaf mijn iPad X Mechel: •(sponsoractie)Leuk, maar te vrijblijvend, denken Huub en ik. Proberen vanavond iets anders te verzinnen, je hoort het nog. “Doen!”.


@Lieve (lekkere) schoonzus, Met vriendelijke groet, Huub:
(sponsoractie)Toch maar even wat begeleidende tekst.
Vind je het niks, dan is het ook goed. Maar ik heb het vanuit een ander perspectief bekeken.
“Neem een vliegticket met een open terugreis voor als je heimwee krijgt”.

@Hartelijke groet, Margot(Speelplezier):
Ga je echt naar Ghana? (0-4 jaar)Aha interessant!!!

Ikgana Ghana!

Ja, ik ga de geweldige uitdaging aan.
Van 6 april t/m 21 juni zit ik in Tamale , in Ghana.
www.vrijwilligwereldwijd.nl
Vrijwilligerswerk in een weeshuis dat gerund wordt door de regering. Er zijn voornamelijk baby’s en een paar kinderen onder de zes jaar. Ik logeer bij een gastgezin in een traditioneel dorpje, zonder elektriciteit en erg primitief.
Het zal beslist niet gemakkelijk zijn .Ik realiseer me zeker, dat ik weinig kan veranderen aan het leven van de mensen en kinderen daar. Wat ik wel kan doen is er 77 dagen voor ze te zijn, meeleven en meehelpen en de kinderen die aandacht geven waar elk kind recht op heeft.

En ,ja.! Ik heb een weblog waar ik vanaf nu mijn ervaringen met jullie wil delen.
Je krijgt dus regelmatig mail van me! Je kunt je ook ergens afmelden als je wilt.

petravanderheijden.waarbenjij.nu

Petra heeft 3 volwassen kinderen,3 honden en 1 Frank, en werkt op Kinderdagverblijf “Klein Duimpje” ergens in Limburg.
Soms overkomen haar dingen waar ze niet direct een oplossing voor heeft.
Haar wekelijkse column kunt u vanaf nu lezen.
Met Petra praten over een soortgelijk onderwerp?
Dat kan! Mail naar peetpiet@hotmail.com

Wegens privacy overwegingen zijn de namen in deze column gefingeerd, ook die van Petra.

Recente Reisverslagen:

31 December 2014

Route 2015

24 September 2014

25.Lammetje!

30 Juni 2014

24.Toegift

26 Juni 2014

23. Accra, de laatste dagen....

19 Juni 2014

22.Machteloos en afscheid nemen.......
Petra

Lieve allemaal, Ja, ik ganaGhana!. Waar ligt dat ook al weer?. Het stond op mijn Bucketlist en het is nu, of niet meer. Ik ga 77 dagen vrijwilligerswerk doen in een weeshuis in Tamale, via www.vrijwilligwereldwijd.nl. Ook ga ik meisjes, tussen de 12 en 21 jaar, Engelse- en rekenles geven. Vlakbij Tamale, verblijf ik bij een gastgezin in een traditioneel dorpje. Ik ga de uitdaging aan......., ga je met me mee?. Liefs, Petra Wil je me helpen hen te helpen? Graag, elk bedrag is welkom!!! T.n.v.: P.J.M. van der Heijden Rek nr.: NL58 RABO 0178 9408 28 Onder vermelding van: GHANA en uw mailadres (Zie voor informatie deel 3 Geachte dames en heren)

Actief sinds 25 Dec. 2013
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 24226

Voorgaande reizen:

05 April 2014 - 22 Juni 2014

Petra gaat naar Ghana

Landen bezocht: