13. Jurassic Molee Parc - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Petra Heijden - WaarBenJij.nu 13. Jurassic Molee Parc - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Petra Heijden - WaarBenJij.nu

13. Jurassic Molee Parc

Door: FrankStoker

Blijf op de hoogte en volg Petra

10 Mei 2014 | Ghana, Tamale

Zaterdagavond: Piep, fluit mijn smart. Verbaasd kijk ik naar het bericht: BELLE!!!! staat er. We hadden voor zondag afgesproken, dus er moet iets aan de hand zijn denk ik. Ik toets de 25 cijfertjes in om haar te bereiken.

hoi, roep ik: wat is er aan de hand?
Heb je pen en papier, negeert ze me totaal: Jurassic hier, Frank, Jurassic park!
Ik zit nu écht in Afrika, zoals je je dat ooit zou hebben kunnen voorstellen. Afrika zoals het in mijn fantasie bestond!!! Echt in Afrika Frank, roept ze!!! Ik zit in Jurassic Park, the movie en speel zelf de hoofdrol, roept ze enthousiast! Dit is een belevenis, dit is .... Petra struikelt over haar woorden, maakt haar zinnen half af en draait helemaal door van enthousiasme.Half in het Engels. Ik temper haar een beetje door te roepen dat ik het laatste niet verstaan heb.... ze kraait het nóg eens, en nóg eens, hahahaha. Dan wordt ze iets beter verstaanbaar. Maar het enthousiasme blijft! Ik begrijp dat je in Park Malo zit, vraag ik droog. Jahaa zegt Peet, in Molee! Jurassic hier Frank, herhaalt ze nog eens.

Vertel zeg ik:
Donderdag ben ik met andere vrijwilligers hier lekker spaghetti gaan eten, dat doen we een keer in de week samen, iets eten en borreltje pakken nog . Ik had twee heerlijke ijskouwe biertjes op en toen kwam er een op het idee er nog één te nemen in een tentje hier niet ver vandaan. Of ik meeging? Tuurlijk ga ik mee!!! Met de fiets daar naar toe, en inderdaad daar ook nog biertje gedronken. Maar zoals gezegd, biertje bij eten, en biertje hier in tentje.... ik had 'm om! Ik ga dus écht niet meer met de fiets! Dus maar met de taxi naar huis. Een van de Nederlandse mannen hier zou mijn fiets wel terugbrengen, want hij zit in een compound vlak bij mij. Hij is hier met zijn dochter en is inmiddels al weer weg.Thuisgekomen bleek dat het zadel van de fiets was gemold.. Ik ging slapen! En werd wakker met een kater.... een kater zeg ik je.... van die paar biertjes....Gelukkig had ik geregeld dat ik niet hoefde te werken vandaag, dus dat viel nogal mee. Ik kon nog even uitslapen.De Nederlandse meneer heft keurig mijn fiets laten maken, aan de overkant.

Vrijdag:
Fuseini zou zorgen voor buskaartjes. Maar, dan moet ie wel om 5 uur zijn bed uit, want anders zijn de kaartjes weg dus... en kun je lopen of de fiets pakken.... Gelukkig had Fuseini 2 kaartjes voor de bus weten te bemachtigen, op deze onchristelijke tijd, en we hoefden bij de bushalte maar 3 uur te wachten op de bus. Wat hier betekent dat de bus redelijk op tijd was. En die bus was dan ook bom- en bomvol. Daar kon echt geen tasje meer bij!! En, zegt Peet, ik ben dus de lokale attractie: ik ben de enige blanke in 500 km omtrek!! En dus een bezienswaardigheid. We kwamen bij het instappen van de bus een stel tegen, ik denk dat het Japanners waren. Peet heeft een praatje met hen gemaakt en het bleek dat zij ook naar Molee gingen. Tijdens de rit waren er veel stopplaatsen, en steeds werd er iemand gedropt. Toen we aankwamen, zegt Peet, bleek dat we geen reservation hadden gemaakt. Ships!! En nu? Er was dus geen plaats in de herberg, zegt ze.. Er was nog slechts één kamer vrij voor drie personen. En dat was de duurste van het hotel. Zo'n kamer met koelkast, airco en dat soort dingen. Petra hoefde niet lang na te denken: doen dus! Ze had het er met Fuseini al over gehad wat ze zouden doen als er geen kamers beschikbaar zouden zijn. Fuseini had al aangeboden ergens op de grond te gaan slapen. Peet heeft de kamer genomen: ik ben hier nu en ga niet dat stuk met de bus terug zonder dat ik hier olifanten heb gezien, zegt ze. In de kamer staan drie bedden, zegt Peet, en we hebben de verst uit elkaar staande bedden maar in gebruik genomen. Om de beurt naar de badkamer, lachen: Fuseini is in de leeftijd van Seppe en Sidney (hij is misschien 24,zegt hij. Hij weet het niet precies, ze schrijven hier geen geboortedag op) en die wist dus echt niet wat hem hier nu overkwam: in een duur hotel in een van de duurste kamers.....
We gaan iets eten, had Peet gezegd: en ging meteen aan tafel. Daar kwam ze tot haar ontsteltenis er achter, dat Fuseini nog nooit in een restaurant was geweest, laat staan dat hij er gegeten had. Peet zegt: wel lachen: hij keek eerst naar mij hoe ik met mes en vork te werk ging en hij probeerde dat te imiteren. Het was de eerste keer van zijn leven dat ie met mes en vork moest eten, lacht Petra. Een complete cultuurshock voor hem en dat zal hem nog lang heugen denk ik. Peet had frietjes besteld, maar die vond Fuseini niet echt lekker. Peet had nog een biertje meegenomen van thuis en dat buiten bij de kamer opgedronken. Het restaurant was niet het enige wat compleet nieuw voor Fuseini was: het bleek, zegt Peet, dat ie nog nooit op een wc had gezeten... Dat was nu dus voor de eerste keer in zijn leven. Hij vond het maar niks, zegt Peet lachend.Hij wilde het liefst in de bosjes! Wij kunnen ons dat niet voorstellen, maar het is echt zo. Hij is gewend op een veldje bij de geiten te poepen en piesen, en zo'n witte bak in een kamertje, das niks voor hem.

Zaterdag:
En dan Frank, zegt Peet met zachte stem: 's morgens om half zes op Molepark zit ik koffie te drinken, midden in Jurassic Park. Er is een meertje voor het bankje waar ik over uitkijk, en er werd gezegd dat daar 's morgens de olifanten kwamen om te drinken en te baden.Natuurlijk kreeg ik weer net geen olifant te zien, zucht ze, maar wel een zwijntje met twee jongen.Om 7 uur zijn we met een gids gaan wandelen, twee uur lang.Langs de oever van het meertje zijn krokodillen, zegt peet, en ze hebben eieren die je zo kunt zien liggen.De kleine krokodillen zag je zo het water inglippen!Je ziet de ogen van de krokodil net boven het water.Op safari door het park, zegt ze, en nu heb ik herten gezien, en toch een olifant met een jong. Zomaar buiten in het wild, op nog geen 20 meter afstand.En dat is indrukwekkend, zegt ze: en het is dus beslist niet zoals in een dierentuin. Die beesten lopen hier gewoon los, in het wild! Hier hebben we nog geen apen gezien. wel een olifant met jong die aan het baden was;ik voelde me als een God!. En dat om half negen 's morgens, niet te geloven!

De Japanners die we eerder tegenkwamen vroegen aan ons of we mee wilden gaan naar een compound en later met een boottocht. Wij betalen dan ook de helft en gaan natuurlijk mee...... Ik begon te denken dat ik geld te kort begon te komen, zegt Peet. Eerst duurdere kamer, nu nog boottocht, en we moeten ook nog iets eten straks..... Maar lacht Peetje, ik ben hier maar één keer,once in a life time, dus het moet kunnen allemaal. En ik kan evt. morgen geld halen bij een bank hier in de buurt.Hoop ik dan, lacht ze nog eens.. Fuseini heeft een vriendin zegt Peet, en daarvoor moet hij een kleine 1500 eurobij elkaar sparen om te kunnen trouwen. Omdat ie voor zo veel mensen moet zorgen is dat bijna een onmogelijke taak. Hij begrijpt dan ook niks van al het geld dat hier er door gaat: voor hem zijn dat vermogens, waar hij alleen van kan dromen. En hij denkt dus echt dat ik steen- en steenrijk moet zijn.... En dat ben ik dus niet, zegt Petra.Hij snapt ook helemaal niks van het begrip fooi: Ik gaf 4 cedies fooi, dat is omgerekend één euro ongeveer. Hij wilde dat geld terug hebben! Hij snapte er helemaal niks van dat je geld geeft waar in zijn ogen niks voor geleverd is, hahhahahahahaah, lacht Petra.Ik heb hem al het geld gegeven en hem alles laten betalen, hij gaf het zomaar uit!

Petra ging met Fuseini en het Japanse stel mee naar de Molee-river voor de boottocht. Ook hier werd Fuseini erg nerveus, zegt Peet. We moesten in een grote kano stappen en we werden geroeid door een man aan de voorkant en een aan de achterkant. Ik begrijp nu wel die nerveusiteit, lacht Peet: hij had dus ook nog nooit in een boot gezeten en erger: hij kan niet zwemmen!!!
Met deze kanotocht, Frank, zegt Petra, kan ik zeggen: NOU BEN IK IN AFRIKA!!! Het is zo prachtig hier, je hoort allerlei exotische vogels en al die gekleurde vogels!
Het wordt even stil en ik voel gewoon dat ze nog nageniet. Goed zo Peetje!!!!

Na de boottocht was er een rondleiding door een compound, maar dat vond Petra niet zo spannend: ik woon er zelf in een, zegt ze. Maar hier hebben ze dit opgezet helemaal voor de toeristen, grapt ze, die mensen leven gewoon door..In het verleden wilden ze deze compounds niet opgeven en de dieren afmaken die het leven hier vergalden en steeds hun huizen vertrapten.. De government heeft daar dus een stokje voor gestoken. De dieren mogen blijven en de compounds daar, leven de mensen gewoon en hun inkomsten zijn nu de toeristen. De verbinding valt steeds weg en ik moet tot 6 x opnieuw inbellen om Peet weer aan de lijn te krijgen. He he grap ik, eindelijk kom ik er door!

Hoe was het met de jeep door de jungle, vraag ik?
Tja, zegt Peet, we gingen met de truck (een landrover met 3 banken er boven op, Frank) de bush in, maar toen was ineens het batterijtje van de camera leeg. Balen. Ik kon dus geen foto's meer maken. De Japanners hebben foto;s gemaakt en beloofd die aan mij te mailen. wel jammer, dat ik die niet meer zelf kon maken, zegt ze verdrietig.
Fuseini was zo moe, dat hij was gaan slapen 's midddags, en Petra is aan het zwembad gaan zitten genieten van de omgeving en het hotel.
Toen ze terug ging naar de kamer zei Fuseini dat er een aap op de deur had geklopt, en dat hij dacht dat het Petra was. Is it you Pettrra, vroeg hij toen Peet aanklopte? Ja wie anders, zei Peetje. En toen bleek dat er volgens Fuseini een aap had aangeklopt om binnen te komen. Ga weg! zei Peet, een aap? en ze geloofde er geen bal van. Maar inderdaad: even later bonk bonk bonk op de deur, en ja hoor: er stond een baviaan voor de deur om eten te bedelen. Dit moet je zelf meemaken, om het te geloven zegt Petra. Maar dat is met alles wat ik hier meemaak:

We gingen vanmiddag dieper en dieper het woud in met de truck. De eerste helft was er bijna niks te zien: geen beest liet zich zien. Plotseling zagen we hele grote herten die heel hard voor de truck (de verbouwde landrover) uitrenden.En heel veel andere beesten. Wij zaten bovenop de truck en moesten ons goed vasthouden om er niet afgeknikkerd te worden, zegt Peet enthousiast. Links en rechts allemaal beesten: stokstaartjes, wilde zwijnen die er vervaarlijk uitzien hier, maar helaas geen olifanten.
De gids zei dat dat wel kon voorkomen en dat we helaas zonder olifanten naar huis gingen.Maar dan de terugweg,prachtig!!!
Plotseling loopt er een enorme olifant uit het bos, vlak voor onze truck langs, zegt Peet. Op amper 5 meter afstand van ons boven op de truck. Ik ben nog nooit zo onder de indruk geweest van de majesteitelijkheid van zo'n enorm beest, zegt Peetje. Héél indrukwekkend! Net toen de olifant voorbij de truck was, zag Peet dat de gids een pistool trok en in zijn hand hield en op de olifant richtte. Geschrokken keek Peet naar de olifant en zag toen dat die zich had omgedraaid en klaar stond om de truck aan te vallen! Don't shoot him, don't shoot him, schreeuwde Peetje naar de gids! De enorme olifant begon luid te trompetteren en begon aanstalten te maken om recht op de truck af te stormen. De chauffeur van de truck gaf ineens plank gas en de truck stormde er met een noodgang vandoor, zegt Peet. In haar stem hoor ik de emotie nog naklinken. Dat was dus écht kantje boord, zegt ze: hij viel echt aan!! Zo'n beest is dus keigevaarlijk!!! En die gids legde écht aan om te schieten, huivert Peet. Dit vergeet ik dus mijn hele leven niet meer!! De rest van de terugweg was iedereen nog in shock van hetgeen net gebeurde: en de dieren die ze nu nog zagen maakten dus niet veel indruk meer, zegt Petra. Wel nog 50 apen midden op de weg gezien, zegt ze op 5 meter afstand.Planet of the apes! Eeen kudde grote herten.
Maar de olifant heeft een onvergetelijke indruk op haar gemaakt, dat hoor ik duidelijk.

Zondag:
Als we buiten zitten kijken er herten om het hoekje, Fuseina ziet veel meer dan ik, zegt ze. Ik heb alles gister ook door zijn ogen gezien!De terugweg hoeft ze niet in de bus te zitten: er is een auto geregeld. Voor een relatief klein bedrag kan ze gewoon in een tax naar huis. 125 cedis, zegt ze voor 200 kilometer lang ritje. Omgerekend ongeveer 35 a 40 euro. Kom je in nederland niet ver mee, hahahaha.Ze hebben de mysterieuze steen bezocht waar je een gebed mocht doen en de oudste moskee van Ghana uit 1421 bezocht. De boom die er naast stond was volgens de verhalen even oud als de Moskee. Peet heeft de boom geknuffeld.
Dag later: Ik zit weer onder mijn boompje, ben weer 'thuis', want dit begint toch beetje als thuis aan te voelen zegt Peet. Er valt een kleine stilte:

Ohw ja, zegt ze: hoe is het met jou? Goed Peetje glimlach ik, heel goed!

Peetje is in Afrika

wordt vervolgd
Frank

VRAAG:
Dankjewel allemaal dat jullie mijn verhalen meelezen en voor de lieve reacties!
Dan wil ik jullie ook nog iets vragen. De familie waar ik woon,bij de chief en Fuseini, hebben geen schapen meer. Vorig jaar zijn ze allemaal doodgegaan! Ik zou zo graag een nieuw schaap voor ze willen kopen, een vrouwtje natuurlijk. Wil je me helpen hen te helpen? Elke euro is welkom!!! Graag!

Wil je me helpen hen te helpen?
P.J.M. van der Heijden
Rek nr.: NL58 RABO 0178 9408 28
Onder vermelding van: GHANA en je mailadres

Petra heeft 3 volwassen kinderen,3 honden en 1 Frank, en werkt op Kinderdagverblijf “Klein Duimpje” ergens in Limburg.
Soms overkomen haar dingen waar ze niet direct een oplossing voor heeft.
Haar wekelijkse column kunt u vanaf nu lezen.
Met Petra praten over een soortgelijk onderwerp?
Dat kan! Mail naar peetpiet@hotmail.com


  • 10 Mei 2014 - 13:29

    Joke Stange :

    hoi Petra, geweldig wat je mee maakt, het veranderd je leven
    toen ik in Sri Lanka vrijwilligers werk deed had ik ook zo,n ervaring met olifanten ,dus ik kan je enigszins begrijpen.
    joke

  • 10 Mei 2014 - 14:03

    Carina:

    Wat maak je allemaal geweldige dingen mee.. :-) Blijf genieten en blijf je verhalen delen. Ik geniet ervan.
    Stay safe, XXX

  • 10 Mei 2014 - 23:31

    Frank Stoker:

    Hey die Zweetpeet

    Ik heb donatie gedaan voor jouw schjaap. zorg wel dat het een goeie schjaap wordt!!

    beeheeeeeheeee

  • 11 Mei 2014 - 09:46

    Anita Wessels:

    Hallo lieve Petra
    Wat een ervaring en verhalen ,een nieuw hoofdstuk in je leven!
    Een dikke knuffel en geniet van je avontuur xxx

  • 11 Mei 2014 - 15:01

    Mechelina:

    Hoi peet, geweldig,, die avonturen van je. Blijf genieten van jouw Afrika. XxxMechelina.

  • 13 Mei 2014 - 22:08

    Marlies En Hub Janssen:

    Hallo Petra,
    Wat prachtige verhalen en belevenissen maak jij mee. We begrijpen volkomen jouw enthousiasme, zeer zeker het treffen met die Afrikaanse olifant. Ook voor ons zijn er geen mooiere dieren dan die reuzen uit de Afrikaanse savanne. Vergeleken met deze dieren zijn de Indische (Aziatische) soortgenoten maar knuffels.
    Jouw hotel- en bootverhaal is ook erg leuk. Wat een belevenis voor die knul en voor jou het echte Afrika gevoel. Ja, dat is het echt. Wij hebben dit enkele weken geleden ook weer gehad, maar dan in Maleisisch Borneo. Fantastisch zo'n tochten met een boot op een rivier in de jungle. Deze ervaringen zijn echt een verrijking voor je leven. Blijf er van genieten en blijf ze opmerken want ze zijn kostbaar. Bedankt dat je ons deelachtig maakt met jouw tijdelijk leven in Ghana. We verheugen ons steeds weer als Frank jouw verhalen zo fijn op papier zet en wij ze kunnen lezen. Respect voor jouw inzet daar. Groetjes en een dikke knuffel van ons. Marlies en Hub

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Petra gaat naar Ghana

Column, december 2013
1. Bucketlist

Het vage idee
“Nou, dan doe je dat toch, mam!” stimuleerde Eva mijn vage idee, om datgene te doen wat ik ooit nog eens zou willen doen. Ze komt regelmatig een weekendje bij haar mamsje en bij haar Rampje, voornamelijk om te delen, te kwekken, uit te rusten en met de hondjes te knuffelen.” Dat kan niet meer!”verstandigde ik. ”Ik ben te oud!, Anne is jong, zo’n ervaring neem je mee voor de rest van je leven.(Anne is het kleine vriendinnetje van Seppe en zit ergens in Cambodja) En het kost te veel geld!”. ”Wel leuk!” probeerde ze nog. Op Sinterklaasmiddag vertelde ik dat het vage idee niet helemaal meer zo vaag was. “Whaaaaaaaaaaaaaat!”onthutste ze. ” Jij zei ook, dat je nog een keer met onze hele familie een week naar Turkije wilde!!!.All-in!!!! !.”Dat bedoelde ik eigenlijk!!!!!!!”.
Het vage idee vormde zich aan tafel. ”Wat vindt jij ervan, Frank” diplomatiekte Seppe. Frank gooide de brainstorming tussen de fonduesausjes: “ Nou, Peetje kennende, heeft ze het al besloten, het geld maakt me niet uit, ik maak me alleen zorgen!”

Notulen familiesessie
7 december 2013. Tijd 21.15-10.00 uur.
Aanwezig:
Frank, zich voordoend als zeer wijze, alleswetende man.
Seppe, nog net op tijd aanwezig i.v.m. zeer belangrijke zaken op zaterdag(!) op zijn advocatenkantoortje, zonder Anne uit Cambodja.
Jarige Sidney met een redelijk goed te doene kater van zijn Yolo feest met een debuterende Myrdhin.
Een wat stille Eva met een, zich steeds meer bij deze aparte familie wennende, Rowin.

Agenda punt:
Petra wil naar Ghana……..
Inleiding door Petra: ”Al lang, contract na 3 jaar niet verlengd, na 3 maanden weer opnieuw aangenomen, baby’tjes, weeshuis, nu of nooit meer, tegen jullie ook altijd geroepen, €3500, - veel geld maar heb ik nog van het verkochte huis, Rampje gaat vast dood van verdriet, Bucketlist”.

Discussieronde:
Helemaal alleen, ze doet rare dingen, als iemand zegt dat je daar niet ’s avonds buiten mag, dan doet ze het juist wel,8 sloten, Rampje gaat vast dood, in Frankrijk kan ze ook vrijwilligerswerk doen, dat geld moet ze gewoon aan zichzelf besteden, enge ziektes en wat als ze medicijnen nodig heeft, mag ze dan haar bronchituspufjes meenemen, je kunt daar niets veranderen en dat wil ze juist wel, ze moet zich aanpassen en dat wil ze niet,3 maanden ons zorgen maken.

Besluit:
“Als jij dat graag wil, dan moet je dat doen, mam. Als je straks op je sterfbed ligt heb je misschien spijt. Leef je leven alsof je nog 2 jaar hebt. Beloof wel dat je geen rare dingen doet waardoor je in de problemen komt”.
Ikgana Ghana!

Van: petra van der Heijden [mailto:peetpiet@hotmail.com]
Verzonden: vrijdag 20 december 2013 13:42
Onderwerp: Ik gana Ghana!!!
Subject: Re: concept Ghana

@Peetje, Jij een dikke knuffel van mij. Anneke
WAT EEN ONDERNEMING!!!!!!
Wat goed van jou om dit nu nog te doen. Hoe kwam je op het idee? Gaat Frank mee???hahaha!
We moeten gauw bijpraten en neem alle info mee. Maar wat blijf je lang weg…..snik snik!
Maar wat zal het een geweldige ervaring zijn, En al ken je de taal niet…. Jij bent: internationaal en je voelt meteen hoe of het er voorstaat bij iemand. GOED HOOR!

@Hallo Petra, Liefs, Ans:
Nee!!!!!!!!!! Ik kan het weer niet openen en barst van nieuwsgierigheid! Ik heb al diverse sites bezocht.
“Mijn vader en mijn moeder zouden dat nooit goedvinden!”.
@Lieve Peet, Veel liefs, Sylvia:
Kunnen jullie 19 januari voor een etentje bij ons? Mag je me alles vertellen over Ghana.

@Ha Peetje, CARPE DIEM XXXX Willemien:
Wat ontving ik toch weer een echte leuke Petra mail...
Bucket lijst.. Feit is dat je me aan het denken hebt gezet.

@liefs van mij xxxxxxxxxxxxxxxx Yvonne:
WOW.....ik ben er even stil van Peet.
Dat is een behoorlijke stap, maar super joh echt helemaal geweldig.

”Dat vind ik leuk dat jij dat doet, je mag je BH bandje niet laten zien daar”. Karim
”Dat wil ik ook! Dan doe je goede dingen” Leila
”Moet ik dan 3 maanden alleen gaan paardrijden?” Angelique

Anne uit Thailand:
Ja leuk petra dat je ook vrijwilligerswerk gaat doen!! Als je anouschka toevoegt op facebook(meisje met foto met lief negerkindje) en dan kan ze je tips geven. Je kan evt ook op haar project terecht dus moet je maar even met dr kletsen. Er zijn namelijk ook veel corrupte ngo’s in ghana die heel veel geld vragen van iemand die ze komt helpen en dan niks aan de kiddies geven.

Els van Jack:
Hoi petra. Vanavond op sbs 6om half 12 een verslag van een weeshuis in Ghana. Misschien wel interessant voor jou.

> To: petravanderheijden@hotmail.nl


@Hoi, Peet. Verstuurd vanaf mijn iPad X Mechel: •(sponsoractie)Leuk, maar te vrijblijvend, denken Huub en ik. Proberen vanavond iets anders te verzinnen, je hoort het nog. “Doen!”.


@Lieve (lekkere) schoonzus, Met vriendelijke groet, Huub:
(sponsoractie)Toch maar even wat begeleidende tekst.
Vind je het niks, dan is het ook goed. Maar ik heb het vanuit een ander perspectief bekeken.
“Neem een vliegticket met een open terugreis voor als je heimwee krijgt”.

@Hartelijke groet, Margot(Speelplezier):
Ga je echt naar Ghana? (0-4 jaar)Aha interessant!!!

Ikgana Ghana!

Ja, ik ga de geweldige uitdaging aan.
Van 6 april t/m 21 juni zit ik in Tamale , in Ghana.
www.vrijwilligwereldwijd.nl
Vrijwilligerswerk in een weeshuis dat gerund wordt door de regering. Er zijn voornamelijk baby’s en een paar kinderen onder de zes jaar. Ik logeer bij een gastgezin in een traditioneel dorpje, zonder elektriciteit en erg primitief.
Het zal beslist niet gemakkelijk zijn .Ik realiseer me zeker, dat ik weinig kan veranderen aan het leven van de mensen en kinderen daar. Wat ik wel kan doen is er 77 dagen voor ze te zijn, meeleven en meehelpen en de kinderen die aandacht geven waar elk kind recht op heeft.

En ,ja.! Ik heb een weblog waar ik vanaf nu mijn ervaringen met jullie wil delen.
Je krijgt dus regelmatig mail van me! Je kunt je ook ergens afmelden als je wilt.

petravanderheijden.waarbenjij.nu

Petra heeft 3 volwassen kinderen,3 honden en 1 Frank, en werkt op Kinderdagverblijf “Klein Duimpje” ergens in Limburg.
Soms overkomen haar dingen waar ze niet direct een oplossing voor heeft.
Haar wekelijkse column kunt u vanaf nu lezen.
Met Petra praten over een soortgelijk onderwerp?
Dat kan! Mail naar peetpiet@hotmail.com

Wegens privacy overwegingen zijn de namen in deze column gefingeerd, ook die van Petra.

Recente Reisverslagen:

31 December 2014

Route 2015

24 September 2014

25.Lammetje!

30 Juni 2014

24.Toegift

26 Juni 2014

23. Accra, de laatste dagen....

19 Juni 2014

22.Machteloos en afscheid nemen.......
Petra

Lieve allemaal, Ja, ik ganaGhana!. Waar ligt dat ook al weer?. Het stond op mijn Bucketlist en het is nu, of niet meer. Ik ga 77 dagen vrijwilligerswerk doen in een weeshuis in Tamale, via www.vrijwilligwereldwijd.nl. Ook ga ik meisjes, tussen de 12 en 21 jaar, Engelse- en rekenles geven. Vlakbij Tamale, verblijf ik bij een gastgezin in een traditioneel dorpje. Ik ga de uitdaging aan......., ga je met me mee?. Liefs, Petra Wil je me helpen hen te helpen? Graag, elk bedrag is welkom!!! T.n.v.: P.J.M. van der Heijden Rek nr.: NL58 RABO 0178 9408 28 Onder vermelding van: GHANA en uw mailadres (Zie voor informatie deel 3 Geachte dames en heren)

Actief sinds 25 Dec. 2013
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 24244

Voorgaande reizen:

05 April 2014 - 22 Juni 2014

Petra gaat naar Ghana

Landen bezocht: